Családalapítás

Mentális egészség: hogyan támogassuk partnerünket

Mentális egészség: hogyan támogassuk partnerünket

Életünk során sokszor találkozunk a mentális egészség különféle kihívásaival.1,2 Nincs ez másként a hemofíliával élő emberek esetében sem. Különféle módon segíthetjük a kontroll visszaszerzését és a mentális egészség megóvását.

 

Egyszer fent, egyszer lenn

 

Ha a partnerünk fontos prioritásként kezeli is hemofíliáját, a mindennapos feszültség fokozódhat és idővel negatív érzelmekhez vezethet. Ezekről a nehézségekről nem feltétlenül mi tehetünk, de akadályt jelentenek, amelynek leküzdésén mindkét félnek dolgoznia kell.

Min mehet keresztül a partnerünk:3,4

  • Korlátozva érzi magát az életében vagy az aktuális hemofíliás kezelés mellett nem érzi magát védettnek a vérzésekkel szemben
  • Frusztrálja a kezelés vagy a kezelési ütemterv, ami nem illik a napi életébe
  • Olyan vérzések fordulnak elő, amelyek akadályozzák őt bizonyos tevékenységek végzésében, vagy amelyek miatt kórházba kerülhet
  • Folyamatos fájdalmat tapasztal ízületi vérzések vagy ízületi károsodások miatt
  • Elveszíti mozgásképességét, ami megnehezíti a szokásos feladatok ellátását

A fentiek mind hatással lehetnek arra, hogy partnerünk hogyan éli meg a mindennapjait, amely kedvezőtlenül befolyásolja a társas tevékenységeit, hobbijait és a munkáját.3

 

Várható következmények

 

A változások fokozatosak lehetnek, bár néhány jel nyilvánvalóbb lehet a többinél.2 Ha Ön két vagy több héten keresztül a következők jeleket észleli, akkor partnere az alábbi problémákkal küszködhet:

DEPRESSZIÓ5,6,7 SZORONGÁS8
Rossz hangulat vagy ingerlékenység Folyamatosan feszült, ideges vagy szorong
Az érdeklődés elvesztése olyan dolgok iránt, amelyeket rendes körülmények között élvez  Kerüli a szorongást okozó helyzeteket
Bajközpontúság  Mindig a legrosszabbra számít
Értéktelenség érzése Úgy érzi, hogy elveszíti a kapcsolatot testével vagy környezetével
Rossz alvás Pánikrohamok

 

 

Kérje szakértő tanácsát, hogy megtudja, mi a baj és milyen segítségre van szükség

 

Ne feledje: a mentális egészség problémái nem korlátozódnak depresszióra és szorongásra – egyes emberek érzelmi kihívásaiktól és életkörülményeiktől függően más-más problémákkal szembesülhetnek.

 

Hogyan támogathatja partnerét

 

amgimg

Figyeljen oda rá7

 

Ha aggódik partnere mentális egészsége miatt, próbáljon nyíltan beszélni vele. Hallgassa meg, mi miatt aggódik, mi az oka annak, hogy így érzi magát. Kérdezze meg, hogyan lehetne javítani a helyzeten és Ön hogyan tudna segíteni. Ne feledje: bizonyos időbe telhet, hogy partnere megnyíljon Ön előtt.

amgimg

Tájékozódjon7    

 

Ha többet tud meg a hemofíliáról és a mentális egészségről, az segíthet abban, hogy megértse, min megy keresztül a partnere és Ön milyen segítséget tud nyújtani. Közösen is kereshetnek kezelési alternatívákat, ha megtekintenek hasznos weboldalakat vagy rákeresnek betegcsoportokkal kapcsolatos információkra.

Kérjék szakember segítségét7

 

Ön és a partnere nincs egyedül. Szükség esetén hatékony terápiák állnak rendelkezésre. Javasoljuk, hogy beszéljék meg a betegséget kezelő szakemberekkel, lehet-e pszichológus segítségét igénybe venni, és együtt keressék fel őt. Támogassa partnerét hosszú távú terápia esetén, és hozzanak létre egy rokonokból és közeli barátokból álló támogató csoportot.

amgimg

Segítsen megtartani a helyes irányt7

 

Partnere időnként megfeledkezhet a kezelésről vagy elhanyagolhatja ízületei egészségét. Emlékeztetheti őt a kezelésre vagy együtt végezhetnek gyakorlatokat, hogy tartani tudják a helyes irányt. Ha partnere úgy érzi, hogy a kezelés vagy gondozás egy része nem elég hatékony, hasznos lehet, ha beszélnek az orvosával vagy a hemofíliát kezelő egészségügyi szakemberekkel.

Hangsúlyozza az öngondoskodást7

 

Az öngondoskodás időnként közhelyszerűnek tűnhet, ha a mentális egészségről van szó. Az aktív élet, az egészséges étkezés és az együtt végzett tevékenység azonban segíthet – javasolhatja, hogy menjenek el együtt sétálni vagy levegőzni, találkozzanak barátokkal. Együtt minden könnyebb. Ne feledkezzen meg az öngondoskodás jelentőségéről!

Önök egy csapat.

 

Önök egy csapatot alkotnak. Ne a mentális egészség szempontjai határozzák meg a partnerkapcsolatukat – az a fontos, hogy Önök hogyan működnek együtt párként, jóban és rosszban.

 

Ha úgy érzi, hogy Önnek vagy partnerének mentális problémák miatt sürgős segítségre van szüksége, igénybe vehetik a vészhelyzeti szolgálatot vagy egy bizalmas segélyhívó vonal szolgáltatását.

Hivatkozások: 1. WHO. World health report – mental disorders affect one in four people (accessed March 2020). 2. Rethink Mental Health. Worried about your mental health? (accessed March 2020). 3. WFH. Psychosocial care for people with haemophilia (accessed March 2020). 4. The Haemophilia Society. Positive mental health (accessed March 2020). 5. WHO. Depression (accessed March 2020). 6. NHS. How to help someone with depression (accessed March 2020). 7. Duggal HS. Perm J. 2019;23:18-295. doi: 10.7812/TPP/18-295. Epub 2019 May 31. 8. Mind. Anxiety and panic attacks (accessed March 2020).